BMI – co znamená a k čemu slouží

Co je vlastně BMI (Body mass index), které ostatní neustále řeší, počítají a bojí se ho? Je to tzv. index tělesné hmotnosti. Při správném vypočtení je určitým rychlým zhodnocením, jestli je vaše hmotnost v adekvátním poměru k vaší výšce a pohlaví.

Výpočet BMI

Co potřebujete k vypočtení daného indexu? Výpočet BMI je jednoduchý – potřebujete jen svou aktuální hmotnost a výšku. Vhodné je (například v naší interaktivní kalkulačce) zadat i pohlaví (správné poměry se liší pro muže i ženy).

Krásná štíhlá žena

Výpočet BMI podle věku

I věk je vhodným parametrem, který vám pomůže při výpočtu vašeho aktuálního zdravotního stavu, ale v naší kalkulačce není zohledněn. Výpočet BMI podle věku totiž není jednoduché do dané rovnice vetknout, aby nebyla narušena její faktičnost. I naše stávající hodnoty však mají důležitou vypovídající hodnotu.

BMI u dětí

Je možné počítat BMI u dětí? Přestože byste měli jako vstupní data věk, váhu i hmotnost, nestačilo by vám to k vyhodnocení aktuálního stavu. Odulost dítěte neznačí, že bude takové i v dospělosti – a naopak. Proto je vhodné hodnoty BMI řešit až v době po dospívání – v dospělosti.

BMI kalkulačka

Get Adobe Flash player

K čemu BMI slouží?

Co tedy z výsledného BMI čísla zjistíme? Při zadání všech důležitých vstupních informací vám kalkulačka řekne váš BMI index. Je to číselná hodnota – většinou se pohybuje v rozmezí 20-40 bodů. Dle předem dané stupnice zjistíte, jestli máte podváhu, normální hmotnost, nadváhu nebo velmi silnou nadváhu (mnohdy nazývanou jako obezita).

  • Podváha – zdravotní rizika jsou velmi závažná. Podváha je mnohdy důsledkem vážných onemocnění, případně důsledek vědomého odmítání jídla (nechvalně známá jako anorexie a bulimie). Zdravotními riziky může být selhávání orgánů, vypadávání vlasů, mentální nevyrovnanost, popřípadě i neplodnost u žen.
  • Normální váha – zde jsou zdravotní rizika minimální. Evidentně máte správně sestavený jídelníček a vaše životospráva je vaší prioritou. Gratulujeme k zdravému tělu.
  • Nadváha – nadváha může být způsobena jak špatným životním stylem (což můžeme ovlivnit), nebo genetickými predispozicemi (nemůžeme ovlivnit). Většinou platí, že pro udržení ideální váhy máte mít vyrovnaný příjem a výdej. Pro hubnutí máte mít větší výdej než příjem. Základem pro hubnutí je tedy kvalitní strava (bez polotovarů, z čerstvých surovin a bez chemických příměsí = „éček“) a dostatek pohybu. U nadváhy je kromě nevzhlednosti problém s rizikem infarktů, mrtvic a dalších závažných onemocnění – doporučujeme navštívit výživového poradce pro pomoc.
  • Velmi silná nadváha – sem zařadíme obezitu I. II. a III. stupně. Všechny mají výrazný vliv na kvalitu (a hlavně délku) vašeho života a je důležité se svým stavem nesmířit a snažit se redukovat svou hmotnost. Ti, kteří mají extrémní nadváhu, mají velkou šanci na některé z „civilizačních chorob“ – vysoký krevní tlak, infarkt, mrtvice, cukrovka, popřípadě rakovina. Vaše tělo je plné škodlivých látek a není samo schopné se zregenerovat. Vyhledejte odbornou pomoc.

Podělte se o tuto užitečnou kalkulačku se svými přáteli – pošlete jim ji pomocí e-mailu, případně ji sdílejte na svém Facebooku. Děkujeme.

Nejste spokojené se svým výsledkem v BMI kalkulačce?

Pomůžeme vám s redukcí hmotnosti pomocí bezplatné konzultace u našich výživových poradců. Stačí se objednat:

Získejte konzultaci ZDARMA

Přečtěte si další články o hubnutí:

aa