Rozumné a zdravé hubnutí s dlouhodobým úspěchem

Mnoho lidí stále věří na to, že ve stravě existují zázraky, které nás téměř přes noc zbaví kil navíc. Na trhu můžeme najít spoustu čajů na hubnutí, pilulek, díky kterým přestaneme mít chutě na sladké a podobné nesmysly. Kdyby to bylo všechno tak jednoduché, nebude lidstvo bojovat s obezitou a jinými chronickými nemocemi, které mají s nezdravým životním stylem úzkou souvislost.

Zdravá strava a přirozený pohyb

Jediným klíčem k úspěšnému a dlouhodobě udržitelnému hubnutí je zdravá strava a přirozený pohyb. Zdravou stravou není myšleno hladovění ani omezování se.

Zdravou stravou myslíme nastavení svého jídelníčku tak, aby mělo tělo dostatečné množství všech živin, které potřebuje ke svému fungování. Pokud ze dne na den vyřadíme potraviny, které považujeme za „nezdravé“, vede nás to akorát k přejídání se.

Takový přístup totiž vydržíme pouze pár dní, silnější jedinci možná pár týdnů, ale poté se vrátíme zpět ještě více demotivovaní, než jsme byli na začátku.

Kalorický deficit

Abychom hubli, musíme být v tzv. kalorickém deficitu. Kalorický deficit znamená, že přijmeme méně energie, než vydáme. Zjednodušeně řečeno – abychom hubli, musíme se více hýbat a jíst méně jídla, než zvládneme spálit.

Pokud sním denně 2 000 kalorií a spálím 2 200 kcal, budu hubnout.

Neznamená to, že musíte být do konce života otrokem kalorických tabulek a měřit si každý krok, který za den uděláte. Nicméně alespoň malý přehled o tom, kolik toho sníme, bychom mít pro začátek měli.

Zkuste si pomocí podobné aplikace vypočítat množství kalorií za váš průměrný den a možná budete překvapeni.

Naučte se hospodařit s energií

Není to samozřejmě ale tak lehké, jak se může zdát. Proč lidé nehubnou, ačkoliv už nejedí téměř nic a cvičí 2x denně? Váha se nehýbe již několik týdnů a my už jíme v podstatě jen kuřecí maso s rýží?

Jak jsme již zmínili, naše tělo není hloupé a žádné zázraky ani nesmyslné diety na něj dlouhodobě nefungují. Pokud tělu dodáváme málo jídla a nedostává se mu potřebné energie, kterou vyžaduje pro správné fungování, začne si energii střádat po svém.

Problém s hladověním a následném přibíráním na váze nastává nejčastěji ve chvíli, kdy za celý den nesníme téměř nic.

Snídani pro jistotu vynecháme nebo nahradíme kávou, k obědu si dáme zeleninový salát, ale když přijdeme večer po celém dni domů, dostaneme neskutečný hlad a jsme schopni vyjíst celou ledničku. Na scénu přichází výčitky a celý kolotoč jde znovu nanovo.

Nastavte si režim

Pokud nemáme v jídle pravidelnost, tělo si začne ukládat tuk do zásob na tzv. „horší časy“, zpomalí se nám metabolismus a bude pro nás daleko náročnější shodit přebytečná kila navíc. Nastavte si v jídle pravidelnost podle vašeho životního stylu. Každý člověk je jiný a má odlišný denní režim.

Někomu vyhovuje jíst 6x denně menší porce, jiný je spokojený se najíst 3x denně pořádně dosyta. V obou případech je však důležité dbát na dostatečný příjem vitamínů, minerálů a makroživin jako jsou bílkoviny, tuky a sacharidy.

Není dobré žádnou z těchto složek omezovat nebo se ji zbavovat úplně.

Jezte pestře, vyváženě a nezapomínejte na pravidelnou dávku ovoce a zeleniny.

Čtěte složení

Nejdůležitější je samozřejmě také kvalita potravin. Čtěte pozorně složení výrobků a vybírejte pouze takové potraviny, které neobsahují pro tělo škodlivé látky. Místo supermarketu podpořte raději místního farmáře nebo dodavatele zdravých potravin.

Dodává Ing. Martin Sedláček – poradce pro výživu a zdravý životní styl. Jedna z cest je najít vhodnou a zdravější alternativu všeobecně známých škodlivých surovin. Vyměňte bílý rafinovaný cukr za kokosový cukr, který má nízký glykemický index.

Čokoládu se zbytečnými éčky vyměňte za BIO čokoládu z kvalitních kakaových bobů.

Do svého každodenního režimu přidejte oblíbený pohyb nebo vyrazte do přírody s rodinou na hodinovou procházku a uvidíte, že hubnutí půjde samo.

Přečtěte si další články o hubnutí:

aa