Proč zdravá strava nemusí nutně znamenat vítr v peněžence

Nutričně vyvážená strava je bezesporu podstatnou součástí zdravého životního stylu. Zajišťuje nám dostatečný přísun energie po celý den a z dlouhodobého hlediska zvyšuje celkovou kvalitu života.

V rámci denního příjmu bychom měli přijímat nutričně hodnotné a minimálně zpracované potraviny, což se zpočátku může zdát finančně nákladné. Určitě jste se všimli, že nám potravinové řetězce a restaurace nákup neusnadňují. V akčním oddělení supermarketu naleznete ultra zpracované potraviny plné prázdných kalorií a v rychlém občerstvení se najíte výrazně levněji než v restauraci, kde připravují pokrmy z lokálních potravin. Jakými zásadami se řídit, aby zdravá strava byla zároveň finančně udržitelná?

Zdravá strava neznamená omezovat sebe sama

  • Je důležité upravit jídelníček tak, aby sedl přímo vám. Dobrým začátkem může být sepsaní seznamu vašich oblíbených potravin, který posléze využijete i při nákupu. Vytvořte si kategorie pro každou potravinovou kategorii, vyberte potraviny, které jsou nutričně výživné a chcete je zařadit do svého jídelníčku. Vybírejte jídla, na která se budete těšit. Pokud tedy nejste fanoušky papriky, tvarohu či tuňáka, nekupujte je, zhubnout zvládnete i bez nich. Vyhnete se tak zbytečnému vyhazovaní prošlých produktů, místo kterých jste mohli koupit něco jiného. Navíc, co vám nechutná nyní, se může časem změnit, a za pár měsíců bude daná ingredience vaší oblíbenou. I to je součástí procesu.
  • Přestože se to nemusí zdát podstatné, choďte nakupovat dosyta najedení. Nakoupíte tak vždy jen to, pro co jste přišli.
  • Nakupujte těsně před zavírací dobou. Většina potravinových řetězců snižuje ceny, a to především v oddělení se zeleninou a ovocem. Přes den můžete také nalézt zlevněné bedýnky s plodinami neprodejnými za plnou cenu. V praxi to pro nás znamená trochu otlučené a špinavé kousky, které lze snadno očistit, a výživová hodnota zůstane stále stejná.
  • Sledujte akční letáky potravinových řetězců, do kterých chodíte nejčastěji. Zjistíte, že slevy na určité potraviny se opakují častěji a budete na ně moci příště zacílit.

Není potřeba bát se tuků

Podstatné je vybírat správné potraviny s vysokým podílem těch, které jsou zdraví prospěšné. Dobrými zdroji jsou například avokáda, nepražené ořechy, kvalitní libové maso či neslazené plnotučné mléčné výrobky.

Naopak bychom se měli vyhnout neprospěšným průmyslově zpracovaným tukům, jakými jsou rostlinné oleje (vyjma kokosového a olivového oleje). Jmenovitě olej palmový, řepkový či slunečnicový dnes nalezneme prakticky ve všech potravinách, které jsou nějakým způsobem upravené. Produkce těchto olejů probíhá ve velkém a za minimální cenu, což je jeden z důvodů, proč mohou být ultra zpracované produkty tak levné.

Nyní lze argumentovat, že nákup zdravých tuků bude vždy finančně náročnější. Nemusí tomu tak být. V ideálním případě vás konzumace stravy bohaté na kvalitní tuky zasytí na mnohem delší dobu. V důsledku tedy nebudete mít potřebu jíst tak často.

Vždy mějte doma nakoupeno

Pokud se ocitnete v situaci, při které lednička zeje prázdnotou, není v dnešní době nic snazšího než si objednat dovoz hotového jídla k vám domů. Přestože lze v nabídce jednotlivých dovozců vybrat zdravou alternativu, bude kvalita jídla s velkou pravděpodobností kompenzována vyšší cenou.

Tohle je jen pár tipů, které můžete využít, v konečné fázi je však důležitější vytvořit si a osvojit zásady, které vyhovují právě vám, a to i po stránce finanční. Vybírejte zdravé recepty dle vaší chuti, vařte s radostí a nejlépe společně s vašimi blízkými.

Přečtěte si další články o hubnutí:

aa